palnick palnick
278
BLOG

Polański nie uważa się za Polaka.

palnick palnick Polityka Obserwuj notkę 17

W Polsce szum. W kręgach komediantów wręcz histeria. Padają słowa o spisku antypolskim. Radek Sikorski żąda uwolnienia polskiego reżysera Polańskiego. Daniel Olbrychski podchwytliwie pyta Olejnik, dlaczego amerykański sąd nie ściga obywatela USA, który wcześniej pozbawił zgwałconą przez Polańskiego dziewczynkę dziewictwa, a koncentruje się na Polaku? Mówi się, że genialny Polak odcierpiał już za „incydent” z nastolatką.

To wszystko bzdura.

Polański przyjechał z rodzicami do Polski w 1937 roku i nie uważa się za Polaka.

Według Eli Barbura. Polański bardzo wiele przeżył w getcie, a Polacy nie są w stanie tego pojąć, więc nie powinni się wypowiadać na temat Polańskiego i jego problemów. Trauma z getta spokojnie wystarczy do oczyszczenia Polańskiego z wszystkich grzechów.

Właściwie należałoby go przeprosić za zgwałcenie dziewczynki.

Proszę zwrócić uwagę na dychotomię: Polański w getcie – Polacy nigdy go nie zrozumieją

Oto wypowiedz samego mistrza na ten temat:

"Jak Pan przeżył?

Chowano mnie komórce a nocleg znajdował sie w oborze. Mieszkanie było własnością żałośnie biednych katolickich chłopów, którzy nie wiedzieli, że jestem Żydem. Zanim mój ojciec został aresztowany, pozostawił naszym przyjaciołom oszczędności i klejnoty rodzinne, aby miesięcznie opłacali moje utrzymanie. Ale ponieważ oni byli dobrymi Polakami to wszystko przepili. Ci chłopi nie wyrzucili mnie tylko dlatego ponieważ spodobałem sie zonie właściciela i byłem jej protegowanym. Moje szczęście polegało tez na tym ze nie wyglądałem na Zyda. Inaczej z pewnością zadenuncjowaliby mnie Niemcom.

Przeżył Pan pod jednym dachem z antysemitami?

Oczywiście. Wszyscy Polacy byli antysemitami. Po tysiącu lat propagandy Watykanu było to częścią ich kultury. Każdy chłop, któremu powiedziałby pan ze Jezus był Żydem, natychmiast zabiłby siekierą. Niewyobrażalne, co by sie stało gdyby Pan dodał, że Dziewica Maryja była Żydówką."

Wypowiedź ta pokazuje jak Polański postrzega samego siebie. Nie mówi: „my Polacy byliśmy antysemitami”. Stwierdza, że kultura Polaków to „ich kultura”.

Wyjątkowo podła i pełna pogardy jest jego wypowiedź o ludziach, którzy przechowali go w czasie wojny, zwłaszcza uwaga o tym, że gdyby ci poczciwi Polacy-alkoholicy wiedzieli, że jest Żydem to z pewnością zadenuncjowaliby go Niemcom.

Może lepiej, żeby broniono go określając to, co się wokół niego teraz dzieje jako przejaw skandalicznego, zoologicznego antysemityzmu? To z pewnością skuteczniejsza linia obrony.

palnick
O mnie palnick

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka